Connect with us

DRUŠTVO

TEHNIČKI PREGLED SE VEĆ RADI UPOREDO SA ZAVRŠETKOM IZGRADNJE

Auto-put bi mogao biti otvoren do Nove godine

Do sada nije bilo značajnih nedostataka i rješavani su između izvođača i nadzora, saopšteno iz Ministarstva ekologije, prostornog planiranja i urbanizma

Dionica auto-puta Podgorica – Mateševo mogla bi biti otvorena za saobraćaj i do kraja godine, ako ne bude nepredviđenih problema sa tehničkim prijemom, a najkasnije do maja sljedeće godine, saopšteno je iz Ministarstva ekologije, prostornog planiranja i urbanizma na pitanja koja su njihova očekivanja ili procjene kada bi ova dionica mogla biti otvorena za saobraćaj, prenose „Vijesti“.

”To je vrlo osjetljivo pitanje, s obzirom da je više pogrešnih prognoza bilo ranije, a koje su bile date od zvaničnika u vezi sa ovim projektom, tako da je nezahvalno da dajem neke procjene. Ali ako dajem svoje lično viđenje, nezavisno od pozicije koju trenutno pokrivam, a imajući određeno inženjersko iskustvo u ovoj oblasti, onda se nadam, da ovaj rok ne bi trebalo da prođe kraj godine, a najdalje do maja sljedeće godine”, kazao je v.d. direktora Direktorata za građevinarstvo mr Goran Gorašević.

Prošle sedmice je najavljeno da će građevinski radovi na ovoj dionici biti završeni 30. novembra, što je do sada treći rok za završetak radova, a da preostaje da se završio dio elektroinstalaterskih radova, kao i tehnički prijem.

Ovo je prvi put da se u Crnoj Gori radi tehnički prijem ovako komplikovanog građevinskog projekta.

”Tehnički prijem dionice auto-puta Podgorica – Mateševo je takozvani – uporedni tehnički pregled. Komisija pregleda radove i dokumentaciju uporedo sa izgradnjom. To je možda i prvi put u regionu da se na ovaj način vrši tehnički pregled. Dakle, zavšetkom radova, trebalo bi da se završi i tehnički pregled. Međutim, da bi Komisija završila tehnički pregled, izvođač mora u potpunosti kompletirati dokumentaciju, za čiji pregled, takođe treba izvjesno ali kratko vrijeme. Ako je izvođač bio revnostan, odnosno permanentno sa radovima dostavljao potrebnu dokumentaciju, onda bi preostala procedura do puštanja u saobraćaj kratko trajala. Naravno, ovo podrazumijeva da su radovi izvedeni u potpunosti i kvalitetno, kao i da nema “većih” sporova sa izvođačem”, kazao je Gorašević.

Na pitanje da li je moguće da tokom tehničkog prijema ova dionica auto-puta bude otvorena za saobraća i ako jeste u kojem obimu i pod kojim eventualnim ograničenjima, Gorašević navodi da je kod većih infrastrukturnih projekata nekada moguće uvesti takozvano “puštanje u probni rad”, ali to svakako u konkretnom slučaju podrazumijeva da su ispunjeni svi uslovi za bezbjedan saobraćaj.

”To je ponekad čak i korisno, kako bi se uočili eventualni nedostaci i izvršile određene korekcije do Konačnog izvještaja o tehničkom pregledu. U tom Izvještaju Državne komisije za tehnički pregled, u zaključku treba da stoji predlog da se ova prva dionica auto-puta u Crnoj Gori može pustiti u saobraćaj. Nakon toga će Vlada – Ministarstvo, svečano donijeti konačnu odluku i saobraćaj će moći da krene”, naveo je Gorašević.

Sa kineskom kompanijom CRBC je 30. oktobra 2014. godine potpisan ugovor o projektovanju i izgradnji, a cijena je ugovorena na 809,6 miliona eura. Radovi su počeli 11. maja 2015. godine i trebalo je da budu završeni na isti dan 2019. godine. Glavni radovi su već u početku kasnili skoro godinu dana. Rokovi za završetak su tri puta produžavani, a u odnosu na osnovi ugovor radovi će biti završeni sa kašnjenjem od dvije i po godine, i prekoračenjem osnovne cijene za oko 90 miliona eura.

Nakon završetka tehničkog prijema ovu dionicu će preuzeti Monteput, koji sada upravlja tunelom Sozina. Premijer Zdravko Krivokapić je prije dva dana kazao da bi izgradnja druge faze auto-puta od Mateševa do Andrijevice mogla početi u septembru naredne godine, a da bi dionica do Boljara, odnosno granice sa Srbijom mogla biti završena do kraja 2027. godine.

Ako bude nedostataka biće o trošku izvođača

Na pitanje koje su procedure u slučaju da se tokom tehničkog prijema otkriju neki nedostaci i o čijem trošku se oni ispravljaju, Gorašević je kazao da to moraju biti jasno definisane procedure u ugovornoj dokumentaciji koja je morala biti u skladu sa međunarodnim standardima (razni oblici FIDIC-a i sličnih standarda…).

”Naravno, da sve nedostatke, koji su evidentirani tokom izgradnje, uključujući i garantni period mora otkloniti izvođač o svom trošku. Imajući u vidu “Institut – uporednog tehničkog pregleda” značajnijih nedostataka ne bi trebalo da ima, jer se većina spornih takozvanih NCN-ova zatvarala tokom izgradnje na relaciji izvođač – nadzor”, kazao je Gorašević.

Ostavite komentar

Postavite komentar

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *

DRUŠTVO

Saopštenje za javnost Igumana Manastira Đurđevi Stupovi u Beranama povodom nemilih scena ispred svetnje

„Izvinjavam se ako su moje riječi protumačene na pogrešan način jer nisam mislio na sve građane Berana, već na one kojima je poročni život draži od monaškog života i posvećenosti Bogu“, riječi su igumana Danila Romanova

Foto: Manastir Đurđevi Stupovi u Beranama

Iguman manastira Đurđevi Stupovi u Beranama Danilo Romanov obratio se saopštenjem za javnost nakon večerašnjih nemilih scena ispred manastira prilikom održavanja skupa podrške sveštenicima Milošu Cicmilu i Stefanu Milovanoviću nakon odluke da budu premješteni iz Berana u druge parohije.

Njegovo obraćanje prenosimo u cjelosti:

„Povodom protesta dijela građana koji su se večeras okupili ispred Manastira Đurđevi Stupovi u Beranama pod sloganom „Ne damo Stefana i Miloša“ želim da upoznam javnost da se pitanja uređenja crkve rešavaju unutar crkve, a ne na protestima.

Kao iguman Manastira Đurđevi Stupovi namjeravao sam da se obratim prisutnima i objasnim stav crkve povodom nastale situacije, ali sam bio izložen verbalnim napadima dijela prisutnih koji su tražili da napustim manastir, jer nisam iz Berana, a u koji sam po Božijem blagoslovu došao i gdje me je Crkva poslala.

Mislio sam da kažem, da kada toliko brinu za manastir, a smeta im što nisam iz Berana, zašto neko od njih ne dođe da se zamonaši i živi monaškim životom i upravlja manastirom, već u Beranama ima puno poroka kao što su narkomanija, kocka i lopovluk, a gotovo da nema onih koji bi da dođu u manastir i žive kao monasi.

Kajem se što sam reagovao na neprimjerene riječi koje su mi upućivali, ali nisam mogao ostati po strani, jer su htjeli da se miješaju u ustrojstvo manastira. Da nije bilo takvih napada ne bih reagovao na način na koji sam to učinio, jer nisam imao namjeru da bilo koga uvrijedim, već da ukažem na probleme te vrste u Beranama.

Tako da nisam mislio na sve građane Berana, već na takve krugove, koji bi uz to da se bave i crkvenim pitanjima.

Prethodnih dana bespotrebno je širena u narodu netrpeljivost prema episkopu i meni kao igumanu. Crkvena pitanja rešavaju se kroz razgovor sa vladikom.

Svu odgovornost za današnji nemili događaj snose oni koji se na necrkven način protive odlukama vladike, koji upravlja Eparhijom i nije neprijatelj crkve i naroda.

Izvinjavam se ako su moje riječi protumačene na pogrešan način jer nisam mislio na sve građane Berana, već na one kojima je poročni život draži od monaškog života i posvećenosti Bogu“.

Nastavite sa čitanjem

DRUŠTVO

Privremeno se obustavlja saobraćaj kroz tunel na Jelovici

„Obustava saobraćaja kroz tunel trajaće od ponedeljka 9. septembra do petka 13. septembra u periodu od 9 do 17 časova“, navodi se u saopštenju Uprave za saobraćaj

Tunel na Jelovici, Foto: Berane online

Saobraćaj na putu Berane-Kolašin preko Lubnica biće privremeno obustavljen od ponedeljka 9. septembra do petka 13. septembra u periodu od 9 do 17 časova.

Saobraćaj se obustavlja zbog završetka radova na instalaciji i testiranju opreme za radio signale u tunelu Klisura.

“Molimo građane, koji planiraju da u ovom periodu putuju na ovom putnom pravcu uzmu u obzir vrijeme obustave saobraćaja, a podsjećamo ih da mogu koristiti putne pravce preko Ribarevnina i Trešnjevika. Apelujemo na građane za strpljenje jer se radi o privremnom prekidu saobraćaja zbog radova koji imaju za cilj povećanje nivoa bezbjednosti svih korisnika tunela Klisura”, kaže se u saopštenju Uprave za saobraćaj.

Nastavite sa čitanjem

DRUŠTVO

Skoro 60 odsto građana Crne Gore nema para ni za sedam dana godišnjeg odmora

Podaci pokazuju i da je prošle godine 34,2 odsto stanovnika Sjevernog regiona Crne Gore bilo izloženo riziku od siromaštva, dok su stanovnici Južnog regiona imali najmanji rizik siromaštva od 11,6 odsto

Foto: Screenshot/Ilustracija

Skoro 60 odsto crnogorskih građana živi u domaćinstvima koja ne mogu da priušte nedelju dana godišnjeg odmora van kuće, pokazala je Anketa o dohotku i uslovima života u 2023. godini, koju je objavio Monstat.

Sa druge strane, prema podacima iste ankete, najmanji procenat osoba (11,3 odsto) živi u domaćinstvima koja su izjavila da ne mogu priuštiti svaki drugi dan jelo sa mesom, piletinom, ribom (ili vegeterijanski ekvivalent)”. 

“Mogućnost spajanja ‘kraja sa krajem’, kao indikator subjektivnog siromaštva pokazuje da u 2023. godini 15,1 odsto osoba živi u domaćinstvima koja uz mnogo poteškoća spajaju ‘kraj sa krajem’, dok njih 0,8 odsto živi u domaćinstvima koja su izjavila da veoma jednostavno spajaju ‘kraj sa krajem'“, navodi se u Anketi o dohotku. 

Podaci, kako prenosi portal RTCG, pokazuju i da se 27,3 odsto djece starosti od 0 do 17 godina nalazilo u riziku od siromaštva. 

“Procenat djece u riziku od siromaštva ili socijalne isključenosti je pokazatelj koliko je djece koja su u riziku od siromaštva i/ili izrazito materijalno i socijalno deprivirana, i/ili žive u domaćinstvima s veoma niskim intenzitetom rada. U 2023. godini, ovaj pokazatelj je iznosio 38,2 odsto”, navodi se u dokumentu, prenosi Tanjug. 

Anketa o dohotku i uslovima života (EU-SILC) je godišnje istraživanje koje Uprava za statistiku redovno sprovodi od 2013. godine.  Monstat pojašnjava da su podaci prikupljeni ovim istraživanjem predstavljaju osnovu za izračun pokazatelja siromaštva i socijalne isključenosti za Crnu Goru. 

Anketa je pokazala da je stopa rizika od siromaštva u 2023. godini iznosila je 20,1 odsto, što pokazuje procenat lica čiji je ekvivalentni raspoloživi dohodak ispod praga rizika od siromaštva. Preciziraju da te osobe nisu nužno siromašna, samo imaju veći rizik da to budu, jer je njihov ekvivalentni raspoloživi dohodak ispod praga rizika od siromaštva. 

“Stopa rizika od siromaštva ili socijalne isključenosti (AROPE), kao procenat osoba koje se nalaze u riziku od siromaštva i/ili su izrazito materijalno i socijalno deprivirani i/ili žive u domaćinstvima sa veoma niskim intenzitetom rada, u 2023. godini iznosila je 31,0 odsto. Stopa izrazite materijalne i socijalne deprivacije, u 2023. godini iznosila je 12,3 odsto i pokazuje procenat lica koja žive u domaćinstvima koja ne mogu da priušte najmanje sedam od trinaest stavki materijalne deprivacije”, pokazuje Anketa. 

Podaci pokazuju i da je prošle godine 34,2 odsto stanovnika Sjevernog regiona Crne Gore bilo izloženo riziku od siromaštva, dok su stanovnici Južnog regiona imali najmanji rizik siromaštva od 11,6 odsto.

„Riziku od siromaštva, u 2023. godini, je bio izložen skoro svaki treći stanovnik ruralnih područja (27,5 odsto). Stopa rizika od siromaštva u gradskom području iznosila je 15,9 odsto u 2023. godini”, navodi se u Anketi o dohotku i uslovima života u 2023. godini. 

Nastavite sa čitanjem

Najčitanije