EKONOMIJA
MINISTAR KAPITALNIH INVESTICIJA U TEHNIČKOM MANDATU
Ibrahimović: „Tender za izgradnju druge dionice auto-puta naredne godine“
On je naveo da je ministarstvo apliciralo za bespovratna sredstva za izgradnju glavnog projekta, te da je uvjeren da će do kraja ove godine dobiti pozitivan rezultat i da će već 2024–2025. moći da raspišu tender za izvođenje radova

Ministar kapitalnih investicija u tehničkom mandatu Ervin Ibrahimović kazao je da je projekat auto-puta Bar–Boljare već prepoznat kao primjer međunarodnog projekta i da će se to još snažnije potvrditi izgradnjom drugih dionica.
On je naveo da je ministarstvo apliciralo za bespovratna sredstva za izgradnju glavnog projekta, te da je uvjeren da će do kraja ove godine dobiti pozitivan rezultat i da će već 2024–2025. moći da raspišu tender za izvođenje radova.
Studija opravdanosti i izgradnja preostale četiri dionice auto-puta Bar–Boljare pokazali su da je taj projekat izvodljiv i isplativ. Taj važan dokument auto-puta Bar–Boljare s analizom troškova, koji je predstavljen u Podgorici, finansiran je uz podršku Evropske komisije (EK) kroz mehanizam Investicionog okvira za zapadni Balkan, sa Evropskom bankom za obnovu i razvoj (EBRD), kao vodećom međunarodnom finansijskom institucijom.

Projekat auto-puta Bar–Boljare već je prepoznat kao primer međunarodnog projekta (Foto: tvcg/printskrin)
Predstavljajući studiju, vođa projekta Pepi Dimopulu rekla je za „Politiku“ da su sagledavali pet deonica auto-puta, i to: Đurmani–Farmaci, Farmaci–Smokovac, Smokovac–Mateševo, Mateševo–Andrijevica i Andrijevica–Boljare. Pojasnila je da su u studiji razrađene različite faze za sve dionice, od kojih neke od tri do pet varijanti.
„Za dionice jedan i dva imamo po četiri varijante, za četvrtu dvije i za petu pet varijanti. Zbog ovog smo uradili svu dokumentaciju kako bismo imali procjenu uticaja na životnu sredinu i na društvo”, navela je Dimopulu.
Studija je pokazala da određeni parametri, kao što su troškovi i saobraćaj, mogu da utiču na pozitivnu studiju.
„Stoga je predloženo da se ova studija ažurira kad god imamo značajne promjene u ovim parametrima. Važno je da se uzme u obzir da troškovi izgradnje, nakon projektne faze, mogu biti mnogo detaljniji”, kazala je ona.
Dodala je da nakon studije slijede i preliminarni projekti za dionice jedan i pet, kompletna procjena uticaja na životnu sredinu, kao i određene dozvole kad je riječ o samoj izgradnji.
Kako je istakla, prilikom izrade studija obrade svih dionica nastavka izgradnje auto-puta od Bara do Boljara poštovali su sve obavezujuće zakonske norme. Naglasila je da je Ministarstvo kapitalnih investicija Vlade Crne Gore nadgledalo izradu projekta.
Kao pogodnosti koje će ovaj kapitalni projekat donijeti Crnoj Gori istakla je „razvijanje saobraćaja i turizma, povećanje povezanosti na nacionalnom i internacionalnom nivou i unapređenje intermodalnog transporta”. Predstavljajući projekat autori studije iznijeli su i računicu kolika će biti eventualna putarina i od koje cijene po kilometru je on ekonomski isplativ.
„Eksperti su ispitali scenarije gdje su putarine bile pet i sedam centi po kilometru. Scenario bez putarina je najizvodljiviji, dok je scenario sa pet centi drugi najizvodljiviji scenario”, piše u studiji. „Ako se povećava putarina, onda ljudi neće koristiti put i plaćati putarine tako da se moramo fokusirati na to da povećanje putarina znači i manje putnika”.
Ministar kapitalnih investicija Ervin Ibrahimović kaže da je ministarstvo apliciralo za bespovratna sredstva za izgradnju glavnog projekta, uvjeren je da će „do kraja ove godine dobiti pozitivan rezultat i da ćemo već 2024–2025. moći da raspišemo tender za izvođenje radova”.
„Projekat auto-puta Bar–Boljare već je prepoznat kao primjer međunarodnog projekta i to će se još snažnije potvrditi izgradnjom drugih dionica, gdje se EK prepoznaje kao ključni strateški partner”, poručuje ministar.
„Ovaj put za Crnu Goru nije samo običan graditeljski poduhvat, već put koji znači čvršće povezivanje s evropskim sistemom vrijednosti, principima i standardima, a Crna Gora samo snaženjem veza s regionom i Evropom ostaje i jedan od oslonaca regionalne stabilnosti”, poručio je Ibrahimović.
Dodaje da prvi dani korišćenja prve dionice auto-puta, od Podgorice do Kolašina, već pokazuju znake jasno vidljive opravdanosti tog projekta i da je za ostvarivanje ove investicije potrebno kompletiranje projekta auto-puta Bar–Boljare, jer će ovaj projekat tek kao kompletan dati pune efekte za privredni i ekonomski razvoj sjevera i preko Crne Gore povezati tržišta i kompletirati bitne transportne koridore.
EKONOMIJA
Alabar obišao Kolašin: Rukovodstvo ga upoznalo sa potencijalima opštine
Alabar je sa Bakićem i Ivanovićem obišao grad, a potom je, prema nezvaničnim informacijama, sa predstavnicima nekoliko resora, kao i predsjednikom i potpredsjednicima Opštine Ivanovićem i Miodragom Bulatovićem (SNP), boravio na Sinjajevini, Bjelasici, ali i u NP Biogradska gora

Muhamed Alabar, investitor iz Ujedinjenih Arapskih Emirata, stigao je u subotu u Kolašin, gdje je boravio do danas oko 15 sati. Sa njim su gradom prošetali predsjednik i potpredsjednik Opštine – Petko Bakić (Demokrate) i Vasilije Ivanović (Pokret Evropa sad).
Alabar je došao u Kolašin nakon što je u četvrtak, tokom RE:D konferencije u Podgorici, dobio poziv od čelnika lokalne izvršne vlasti “da dođe i upozna se sa potencijalima koje Kolašin nudi”.
Prema nezvaničnim informacijama Vijesti, za dolazak Alabara u Kolašin najzaslužniji je Ivanović, kojem se investitor iz Ujedinjenih Arapskih Emirata i najavio.
Alabar je sa Bakićem i Ivanovićem obišao grad, a potom je, prema nezvaničnim informacijama, sa predstavnicima nekoliko resora, kao i predsjednikom i potpredsjednicima Opštine Ivanovićem i Miodragom Bulatovićem (SNP), boravio na Sinjajevini, Bjelasici, ali i u NP Biogradska gora.
Ivanović nije želio da da izjavu za Vijesti povodom posjete Alabara, ali nije ni demantovao nezvanične informacije da investitor za nekoliko dana ponovo dolazi u Kolašin.
Bakić i Ivanović su u četvrtak investitoru iz UAE, kako je zvanično saopšteno, predstavili “dva ključna razvojna projekta koji se odnose na područja Sinjajevine i Bjelasice”. Kolašinci su predstavili projekte iz oblasti turizma, poljoprivrede i energetike, sa posebnim akcentom na održivi razvoj i valorizaciju prirodnih potencijala naše opštine.
Navodno, riječ je o ideji projekta radnog naziva Bjelasica 365, kao i sličnom vezanom za Sinjajevinu. Međutim, sa idejama koje su prezentovane Alabaru nijesu upoznati svi predstavnici kolašinske vlasti, ali ni građani, jer te ideje nikada nijesu zvanično prezentovane u Kolašinu.
EKONOMIJA
Berane: Poslije pet godina kapije autobuske stanice uskoro se otvaraju
„Narednih par dana ćemo otvoriti kapije autobuske stanice“, rekao je predsjednik opštine Đole Lutovac

Kapije autobuske stanice u Beranama napokon će biti otvorene narednih dana, saopštio je za Radio Crne Gore predsjednik opštine Đole Lutovac.
Odustalo se od ranije ideje da se osnuje opštinsko preduzeće koje će gazdovati stanicom o davanju u zakup ili javno-privatnom partnerstvu, što im je savjetovano, navodi Lutovac, pregovara se sa dva zainteresovana pravna lica.
Poslije pet godina kapije autobuske stanice u Beranama uskoro se otvaraju. U početku će funkcionisati kao uslužna stanica, kako bi se prevoznici i putnici sklonili sa ulice improvizovanog stajališta.
„Narednih par dana ćemo otvoriti kapije, a što se tiče odluke kako će autobuska stanica dalje funkcionisati, njih ćemo donijeti sada početkom maja“, rekao je predsjednik opštine Đole Lutovac.
Na stolu su dvije opcije, javno-privatno partnerstvo ili davanje u zakup.To je, navodi Lutovac, sugerisano tokom razgovora sa predstavnicima državnih institucija.
„Trenutno smo u pregovorima sa dva zainteresovana pravna lica. Vidjećemo šta će nam se više isplatiti. Da li da je damo u zakup ili da uđemo u javno-privatno partnerstvo“, istakao je Lutovac.
I bliži su odluci da se uđe u javno-privatno partnerstvo.
„Dati nekom ko odlično zna da radi taj posao i ko se već dokazao u tom poslu da radi opština, naravno da ubira prihode od toga“, rekao je gradonačenik Berana.
Od ranije ideje da se osnuje opštinsko preduzeće koje će gazdovati stanicom, odustalo se. Ne zbog toga što ne bi bilo isplativo i održivo, već zbog straha, kako kaže čelnik grada, od partijskog zapošljavanja.
Dok se čeka tačan datum za otvaranje i odluka o poslovanju autobuske stanice, bezbjednost objekta ispituje posebno formirana komisija.
„I nadstrašnice i samog objekta unutra. Kako bi mogli da otvorimo kapije, da u autobusi počnemo polako da ulaze, da to bude jedna uvertira pred zvaničnim otvaranjem autobuske stanice“, rekao je Lutovac.
Autobusku stanicu autoprevoznog preduzeća u stečaju, Simon Vojaž, opština je kupila krajem marta za nešto više od 970.000 eura.
EKONOMIJA
Lutovac: Vjerujem da će Alabar investirati na Jelovici
„Vjerujem da ćemo vrlo brzo imati konkretne odgovore, s obzirom da gospodin Alabar dolazi za nekoliko dana i da će imati određene prezentacije u Podgorici“, kazao je predsjednik Opštine Berane

Nakon konsultacija premijera Milojka Spajića s predsjednicima opština u vezi investicija iz Ujedinjenih Arapskih Emirata, Opština Berane je kao lokaciju u koju bi trebalo investirati predložila Jelovicu.
Gostujući u Bojama jutra TV Vijesti, prvi čovjek Opštine, Đole Lutovac naveo je i zbog čega je baš ta lokacija odabrana.
„Mi smo u jednom vrlo kratkom roku kao projektnu ideju dali lokalitet Jelovice i za razlog što taj lokalitet spada u prostorni plan posebne namjene Bjelasica-Komovi u okviru koje postoji detaljni urbanistički plan Jelovice, gdje je razrađeno jedno kompletno turističko naselje, planski naravno sa tipskom gradnjom i iz tog razloga smo smatrali da je taj lokalitet idealan s obzirom da već postoje planska dokumenta koja su osnov i polazna tačka da bi nešto mogli realizovati. Pritom tu postoji sistem staza, sistem žičara, gondola, u što bi se sve moglo investirati, upravo iz tog razloga smo ponudili navedeni lokalitet“, rekao je Lutovac.
On je kazao i da će se uskoro znati sudbina njihovog predloga.
„Vjerujem da ćemo vrlo brzo imati konkretne odgovore, s obzirom da gospodin Alabar dolazi za nekoliko dana i da će imati određene prezentacije u Podgorici. Vjerujem da ćemo i u narednih 10-15 dana imati konkretne odgovore i da li će se investirati u sjever Crne Gore, odnosno konkretno na Jelovici. Mi verujemo da će to biti“, istakao je on.
- HRONIKA3 дана ranije
Pucnjava u Siti kvartu: Ranjen Igor Nedović
- DRUŠTVO2 дана ranije
(FOTO) Šavnik: Sletio sa puta, ispao iz auta i povrijeđen 12 sati visio iznad litice držeći se za rastinje
- DRUŠTVO3 дана ranije
Dijaspora u Luksemburgu večeras organizuje proslavu Dana nezavisnosti Crne Gore
- EKONOMIJA2 дана ranije
Alabar obišao Kolašin: Rukovodstvo ga upoznalo sa potencijalima opštine
- POLITIKA1 дан ranije
Đukanović: „Srpski svet“ je ljepše ime za „Veliku Srbiju“, za ono što je preteći kancer Crnoj Gori
- HRONIKA1 дан ranije
Za vikend uhapšeno 80 vozača: Vozili pijani, drogirani, počinjeni i drugi teži prekršaji