Connect with us

HRONIKA

CRKVA SVETOG KIRIKA I JULITE

(FOTO) Plav: Skulptura mitropolita Amfilohija biće postavljena ispred crkve u Velici

„Moja ideja je bila da svu muku, i našu i svoju, koju je Amfilohije nosio sa sobom pokažem na njegovom portretu, a da on sam izrasta iz crnogorskog kamena, iz vrleti crnogorskih, duhovnih i materijalnih“, kazao je srpski vajar Dragan Radenović

Mitropolit Amfilohije, Foto: Boris Pejović

Skulptura blaženopočivšeg mitropolita Amfilohija u bronzi, veličine dva i po metra, početkom naredne godine biće postavljena ispred Crkve Svetog Kirika i Julite u mjestu Velika u Plavu.

Djelo je rad srpskog vajara Dragana Radenovića, čije skulpture krase mnoge crkve i manastire u Crnoj Gori.

Skulptura mitropolita, Foto: Dan

„Skulptura je u livnici i najkasnije do proljeća biće u Vasojevićima. Moja ideja je bila da svu muku, i našu i svoju, koju je Amfilohije nosio sa sobom pokažem na njegovom portretu, a da on sam izrasta iz crnogorskog kamena, iz vrleti crnogorskih, duhovnih i materijalnih“, kazao je Radenović za „Dan“.

On podsjeća da je upravo mitropolit Amfilohije 2016. godine održao pomen nevino stradalim žrtvama u Velici, čime je postao kum ovog mjesta, i ističe da je skulptura omaž mučenicima i mitropolitu.

Radenović pored skulpture čiji je autor, Foto: Dan

Protojerej-stavrofor Boris Brajović, doktor filozofije, ocjenjuje da su Radenovićeva djela neprocjenjiva i podsticajna putopisna umjetnička monografija o estetici i stilu.

„Vjerujem da danas ne postoji mnogo ljudi kod nas koji nijesu upoznali umjetničko djelo akademskog vajara Dragana Radenovića. Gradovi i trgovi naših naselja su i svojevrsni umjetnički bedekeri za hodočasnike umjetnosti koji se upoznaju sa njegovim skulpturama i vajarskim djelima. Monumentalne skulpture ličnosti ili događaja koje ukrašavaju prostore djeluju egzistencijalno uzvišene i intelektualno podsticajne. Krećući se po onim granicama i umjetničkog i duhovnog on ih svojim umjetničkim djelima lako prelazi otvarajući prostor i ljepote, ali i zapitanosti. On nas svojim skulpturama uvodi u stanje tajne u kojem vas, pomalo brehtovskom tehnikom, tjera na dijalog, na susret u kome je djelo u sredini“, ističe Brajović.

Skulptura mitropolita, Foto: Dan

On smatra da poslednje umjetničko ostvarenje Radenovića, skulptura mitropolita Amfilohija, po mnogo čemu ima osobeno mjesto u cijelom njegovom umjetničkom opusu.

„Krupno tijelo vladike koje se izdiže iz vulkanskih rojeva zemlje, natopljenih sedimentnim naslagama, koje se u kosmogenskom ritmu uzdižu sve do mitre na glavi na kojoj stoji mali krst. Veliki krst vladika drži u desnoj poluispruženoj ruci, preko koje je, kao oslonac harmonije ljudskog bića, zaklopljena lijeva ruka. Osjećaj punoće cjeline ljudskog bića, njegove luče mikrokozma, postignut je umjetničkim vezama zemljanih djelova donjeg dijela vladike i njegove brade koja, u biblijskom ključu, reprezentuje mudrost, odlučnost, ali i simbol Božjeg blagoslova. Arhitektonska, a time i čisto umjetnička figura mitropolita Amfilohija kristalizuje se u vremensku i prostornu monumentalnost, gdje su kondenzovani i prošlost i budućnost. Otud osjećaj neke dinamičke naelektrisanosti pri pogledu na izvanredno djelo Dragana Radenovića“, istakao je Brajović.

Skulptura u kojoj se naslage primarne materije poput zemlje kreću ka licu vladike, dodaje Brajović, upućuju nas ne na prosti odlivak umjetničkog rada, već na osjećaj stvarnosti i razumijevanja pamćenja i novoga poretka.

„Iz haosa do ljudskog lica i krsta. Ali, tu je i ona intimna crta samog djela, ili, bolje rečeno, njegovog tvorca Dragana Radenovića. On stvara kao da razgovara sa mitropolitom Amfilohijem, sa kojim je dijelio mnogo toga u dugim ličnim druženjima“, naglasio je Brajović.

Kako je ocijenio, skulptura djeluje familijarno bliska.

„Ovo umjetnik postiže na intuitivan način, na nivou srca, i važan je dio odnosa između umjetnika, ličnosti predstavljene u umjetničkom djelu i javnosti. To je komponenta umjetnikovog vizuelnog jezika, jednako važna kao i odluke u vezi sa formom, reljefom, gravurom. Ovo djelo Dragana Radenovića, svojom koncepcijom stila i vizuelnog jezika, artikuliše i njegove ideje o skulpturalnoj formi. S druge strane, očigledno je da ovakvi radovi pozivaju i na naše preispitivanje teme spomenika i monumentalnosti“, zaključio je Brajović u izjavi za „Dan“.

Genocid u Velici

U selu Velika, 28. jula 1944. godine, dvije SS divizije „Princ Eugen“, sastavljene uglavnom od folksdojčera i Albanaca, potpomognutih muslimanskim stanovništvom Plava, Gusinja i Bihora, izvršile su genocid nad mještanima. Na najsvirepiji mogući način ubijeno je više od 600 Veličana, većinom žena i djece. Sredinom prošle godine Skupština Crne Gore usvojila je Rezoluciju o genocidu u Velici. Na tom mjestu, krajem sedamdesetih, podignut je memorijalni kompleks, a naknadno i crkva. Srpska pravoslavna crkva je 2007. kanonizovala žrtve zločina u Pivi i Velici.

Brajović: Radenović je i filozof jezika

Brajović, Foto: Dan

Kao estetička koncepcija vizuelnog pisanja i razumijevanja skulpture kao umjetničke forme koja uključuje kroz napetost ravnosti i reljefa i pitanje imanentnosti i transcedentnosti, Radenovićev ideal stila je onaj koji uvažava dugu istorijsku liniju formalnog, odnosno skulpturalnog, jedinstva između misli i izraza, između unutrašnjeg i spoljašnjeg, između duhovnog i fizičkog. Ne samo u ovom radu, već i u njegovim drugim skulptorskim ostvarenjima, imamo tu koegzistencije klasičnog i romantičnog, olimpijskog i htonskog, apolonskog i dionizijskog, ali i modernog i dinamičkog stila i izraza. Djela Dragana Radenovića su neprocjenjiva i podsticajna putopisna umjetnička monografija o estetici i stilu, ali i generičkoj i tematskoj heterogenosti njegovih djela, koja daje veoma koherentan pogled na relevantnu problematiku skulpture i prostora, ocijenio je Brajović.

Advertisement
Ostavite komentar

Postavite komentar

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *

HRONIKA

Sudar autobusa i automobila na putu Budva – Cetinje: Vozač (31) teško povrijeđen

Vozač automobila transportovan u Klinički centar Crne Gore

foto: Patrola CG/Viber

Podgoričanin S.M. (31) teško je povrijeđen u udesu na putu Budva – Cetinje, iznad mjesta Lapčići.

Kako je Vijestima rečeno, kod žičare blizu tunela došlo je do sudara automobila „alfa romeo“ podgoričkih tablica, koji je vozio S.M, i autobusa budvanskih tablica koji je vozio Baranin M.S.

foto: Patrola CG/Viber

Vozač automobila je zadobio teške povrede i kolima Hitne pomoći transportovan je u Klinički centar Crne Gore.

Budvanska policija obavila je uviđaj na licu mjesta, a saobraćaj je normalizovan u 10.25 časova.

foto: Patrola CG/Viber

Nastavite sa čitanjem

HRONIKA

Berane: Autom udario u ogradu, nema povrijeđenih

Na automobilu je pričinjena znatna materijalna šteta

Foto: Berane online

Jutros je došlo do saobraćajne nezgode u blizini stambene zgrade u beranskom naselju Donje Luge kada je vozač udario u ogradu, saznaje Portal Berane online.

Kako nam je saopšteno, u nezgodi nema povrijeđenih lica.

Foto: Berane online

Na automobilu je pričinjena znatna materijalna šteta.

Saobraćaj na tom dijelu puta je privremeno bio zaustavljen.

Vozite oprezno!

Piše: Berane online

Nastavite sa čitanjem

HRONIKA

Beranac ranjen nakon tuče na autobuskoj stanici u Budvi

Policija uhapsila Beranca A.V. (27) i Budvanina Z.M. (47), dok se za J.R. iz Berana traga

Policija u Budvi uhapsila je A.V. (27) iz Berana i Z.M. (47) iz Budve nakon što su obaviješteni da je juče na autobuskoj stanici došlo do fizičkog sukoba, saopšteno je iz Uprave policije (UP).

„U prostorijama Hitne medicinske pomoći Budva policijski službenici su zatekli A.V. iz Berana, sa povredom u predjelu stomaka, nanijetu vatrenim oružjem i on je transportovan u Opštu bolnicu u Kotoru. Efikasnim radom i brzom reakcijom policijski službenici su identifikovali drugo lice koje je učestvovalo u ovom sukobu, i to Z.M. iz Budve za kojeg je policija došla do sumnje da je upotrebom vatrenog oružja nanio povrede A.V.“, piše u saopštenju.

Iz UP-a su pojasnili da je policija u Budvi prikupila obavještenja od A.V. i Z.M., kao i od, kako navode, očevidaca događaja.

„Pronašli su i utvrdili da je oružje koje je upotrijebljeno pištolj koji koristi gumene metke, te o svemu povratno informisali postupajućeg tužioca u Višem državnom tužilaštvu u Podgorici, nakon čega je sa predmetom upoznat tužilac u Osnovnom državnom tužilaštvu u Kotoru“, dodali su.

Osnovni državni tužilac, kako navode iz UP-a, se izjasnio da se u radnjama Z.M stiču elementi krivičnog djela izazivanje opšte opasnosti.

„Sa događajem je upoznat tužilac u Višem državnom tužilaštvu u Podgorici koji je naložio dalje preduzimanje mjera i radnji u cilju utvrđivanja svih okolnosti i činjenica predmetnog događaja“, dodaju iz UP-a.

Oni su pojasnili da se tužilac u Višem državnom tužilaštvu izjasnio da se i u radnjama A.V. stiču elementi krivičnog djela čije se gonjenje preduzima po službenoj dužnosti i to, krivičnog djela nasilničko ponašanje na štetu Z.M. „budući da je policija došla do saznanja da je A.V. zajedno sa J.R. iz Berana prethodne večeri fizički napao Z.M. ispred jednog ugostiteljskog objekta u Budvi. A.V. je lišen slobode, dok za J.R. policija traga.“

Nastavite sa čitanjem

Najčitanije