Connect with us

DRUŠTVO

KOMISIJA MINISTARSTVA NA DJELU

U narednih desetak dana odlučiće da li će pustiti u saobraćaj put Jezerine – Lubnice

Prvi sastanak Komisije koja broji 14 članova održan je juče, a u narednim danima donijeće konačnu odluku

Foto: Berane online

Komisija za tehnički pregled koju je formiralo Ministarstvo saobraćaja i pomorstva u narednih desetak dana odlučiće da li će dio puta Lubnice – Jezerine pustiti u saobraćaj, izdati dozvolu za njegov probni rad ili donijeti odluku da trasu ne otvori. To Portal RTCG saznaje u Upravi za saobraćaj.

Prvi sastanak Komisije koja broji 14 članova održan je juče, a u narednim danima donijeće konačnu odluku.

Iako je rok za završetak radova 23. februar, put ne može biti pušten u saobraćaj bez upotrebne dozvole.

„Po Zakonu o planiranju prostora i izgradnji objekata put može koristiti tek nakon dobijanja upotrebne dozvole. Do otvaranja dionice ne mora doći ni u narednih dva mjeseca, jer po ugovoru za obavljanje tehničkog pregleda i dobijanje upotrebne dozvole postoji rok od 60 dana“, pojasnili su nam iz Uprave za saobraćaj.

Realizacija projekta izgradnje tunela Klisura i rekonstrukcije dionice puta Lubnice – Jezerine, koja bi put između Berana i Kolašina skratila na pola sata, počela je u maju 2017. godine, a ugovor je potpisan sa sarajevskom kompanijom Euro-Asfalt.

Prvobitni ugovoreni rok za izvođenje svih radova bio je maj 2020. godine.

Umjesto tri, radovi na izgradnji ove dionice traju već sedam godina.

Kako su nam ranije saopštili iz UZS, neki od razloga za kašnjenja u prethodnom periodu bili su i nemogućnost izvođenja radova u tunelu „Klisura“ i mostu „Jezerine“ tokom proljeća, zbog povećanja nivoa podzemnih voda, ali i klizišta koje je zahvatilo dio mosta.

Ministarstvo kapitalnih investicija (MKI) početkom marta 2022. godine, za vrijeme mandata Mladena Bojanića, dostavilo je tužilaštvu informacije o sumnjama da su prilikom izgradnje tunela Klisura i rekonstrukcije dionice puta Lubnice-Jezerine počinjena krivična djela zloupotreba službenog položaja i nesavjesni rad u službi.

U toj informaciji navodi se da su ta djela izvršena tokom mandata bivšeg ministra saobraćaja i pomorstva Osmana Nurkovića i bivšeg direktora Uprave za saobraćaj Sava Parače.

Projektnu dokumentaciju za rekonstrukciju puta Lubnice – Jezerine sa izgradnjom tunela “Klisura” izradio je konzorcijum koji čine: “Put-Inženjering” kao vodeći partner i članovi „Tehno gradnja” iz Pljevalja, ‘Exploring’ iz Nikšića, „Grad’ iz Bara i „Geotehnika“ iz Bijelog Polja.

Vodeći projektant tunela, diplomirani inženjer građevine profesor doktor Zvonko Tomanović kazao je da je tunel “Klisura” na putu Berane-Lubnice-Jezerine- Kolašin po svojoj dužini od oko tri kilometra, geološkim uslovima i meteorološkim uslovima prestavljao pri građenju jedan od najzahtjevnijih drumskih tunela u Crnoj Gori, te da je tunelgrađen u dosta lošijim geološkim uslovima od prognoziranih.

Ostavite komentar

Postavite komentar

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *

DRUŠTVO

Nevjerovatno: WC šolja sa prvog sprata Višeg suda u Podgorici propala u krivičnu pisarnicu

Tokom nezgode nije bilo povrijeđenih, a nije poznato ni kolika je šteta pričinjena i da li je uništen sudski materijal

U zgradi Višeg sudu u Podgorici u četvrtak se dogodio incident kada je iz toaleta sa prvog sprata propala wc šolja usred kancelarije gdje se nalazi krivična pisarnica.

„Obrušio se dio plafona u krivičnoj pisarnici, zbog povezanosti navedene prostorije sa toaletom koji se nalazi iznad. Sanacija je u toku, koju vrši Uprava za imovinu, u hitnom postupku“, kazala je „Vijestima“ samostalna savjetnica za ofnose s medijima Višeg suda Marija Raković.

Tokom nezgode nije bilo povrijeđenih, a nije poznato ni kolika je šteta pričinjena i da li je uništen sudski materijal.

Za adaptaciju zgrade, koja je počela prošlog ljeta, ugovoreno je nešto više od 1,3 miliona eura.

Rekonstrukcija je bila dio projekta „Unaprijeđenje efikasnosti sudstva“ kojim su rekonstruisane i adaptirane i zgrade osnovnih sudova u Podgorici, Nikšiću, Kotoru i Beranama, kao i zgrada Osnovnog i Višeg suda u Bijelom Polju.

Investitor je bila Uprava za kapitalne projekte, vrijednost radova iznosila je oko 3,5 miliona eura, a sredstva su obezbijeđena kroz finasijsku podršku Evropske unije.

Nastavite sa čitanjem

DRUŠTVO

Prijeti nestašica kafe Crnoj Gori

Cijena kafe non-stop raste

Velike suše ugrozile su usjeve kafe u Brazilu i Vijetnamu, koji su najveći svjetski proizvođači te biljke, a potencijalna nestašica kafe ne zaobilazi ni Crnu Goru.

Kafu je ovih dana teško nabaviti, a to potvrđuju i vlasnici crnogorskih firmi koji se bave prodajom kafe. Na velikim su mukama: kafe u nabavci čas ima-čas nema, a neizvjesno je hoće li ova nimalo zavidna situacija potrajati.

Loša je godina, a loš i rod, a sa druge strane vlasnici firmi za prodaju kafe ne žele da iznevjere svoje potrošače.

To je potvrdio i vlasnik fabrike kafe „Crnagorakop“ Slobodan Babić.

„Nijesu samo velike suše znatno uticale da poskupe transporti. Tu su i poplave u Indiji. Svjedočimo jako lošoj situaciji. Kuburimo sa svim još od početka godine“, požalio se Babić za Portal RTCG.

Cijena kafe non-stop skače, a Babić kaže da su im spas zalihe, mada se i trude da ne povećavaju cijene.

„Mi ćemo da poskupljenjem sačekati. Naša politika nije da svako malo dižemo cijene. To nije popularno. Nikad nam teže nije bilo, ali trudimo se koliko možemo da ne iznevjerimo naše potrošače“, rekao je.

Cijena kafe u podgoričkim marketima na jučerašnji dan se kretala od euro i 19 do euro i 39 centi za 100 grama. Cijena za dvesta grama kafe na rafovima stajala je od 2, 38 do 2, 70, a negdje i do 2, 99 eura.

Poskupljenje je najavljeno još krajem juna, a tada su i mediji u Srbiji objavili da će i u toj zemlji biti povećane cijene kafe.

Informaciju o poskupljenju kafe „Atlantik grupa“ komentarisala je kao opravdanu, pisala je Politika.

„Generalno govoreći, i dalje poslujemo u okruženju visokih cijena sirovina i usluga. U slučaju kafe, uglavnom, usljed slabije berbe, logističkih problema s pristizanjem brodova, male raspoloživosti kafe na spot tržištu, involviranosti fondova na berzama. Konkretnije, kod arabike je zbog logističkih problema dostava kafe iz Brazila kasnila od kraja 2023. godine. Fondovi su kratkoročno iskoristili manjak kafe i podigli nivo berze, a time i cijenu arabike na visok nivo“, naveli su iz ove grupe.

Suša komplikuje početak sezone

U izvještaju Škole agrobiznisa Univeziteta u Sao Paulu navodi se da je sezona žetve u najvećoj južnoameričkoj zemlji Brazilu praktično ravna u odnosu na prošlu godinu.

„Izvoz je čak i porastao, aktuelna suša već komplikuje početak sljedeće sezone 2025/2026“, navodi se u izveštaju.

Brazil je, kao najvećeg svjetskog proizvođača kafe, pogodio najduži period bez padavina u više od sedam decenija, uz natprosječne temperature, što utiče na prinose te egzotične biljke, prenosi Tanjug.

I Vijetnam, drugi po veličini proizvođač u svijetu, istovremeno doživljava vrućinu i sušu, što takođe utiče na usjeve u toj zemlji.

Nastavite sa čitanjem

DRUŠTVO

Štajnmiler: Beranski aerodrom imaće 3.000 radnika, najniža plata biće 1.500 eura; Rekonstrukcija bi mogla da počne na proljeće

„U planu je i izgradnja autobuske stanice u sklopu Aerodroma“, kazao je Štajnmiler

Aerodrom u Beranama (Foto: aerodrom-berane.me) i Štajnmiler (Foto: RTCG)

Rekonstrukcija beranskog aerodroma mogla bi da počne na proljeće naredne godine, saopštio je njemački investitor Majk Štajnmiler, koji već četiri godine pregovara sa Vladom o valorizaciji vazdušne luke. Finansije su, kaže, spremne, studija izvodljivosti – pozitivna, čeka se zeleno svjetlo izvršne vlasti.

Zapošljavaće tri hiljade radnika, najniža plata biće 1.500 eura. I za vlasnike kuća u blizini piste imaju rješenje. Kako grad nema autobusku stanicu, planiraju da je izgrade u sklopu Aerodroma.

“Mi smo spremni i samo želimo da počnemo”. Te riječi njemački investitor i pilot Majkl Štajnmiler izgovorio upravo na beranskom aerodromu obraćajući se prisutnjima na hidro-avio regati.

O reaktiviranju vazdušne luke kaže već četiri godine pregovara sa vladom.

Tim od 80 ljudi iz raznih oblasti radi na projektu, a nedavno je pokrenut sajt i objavljeno kako će izgledati aerodrom.

“Studija izvodljivosti je završena i veoma je pozitivna. Nadamo se da bi na proljeće naredne godine mogli početi sa reaktivacijom zgrade aerodroma. Finansije su spremne. Mi samo čekamo konačno odobrenje Vlade da se počne sa projektom”, saopštio je Štajnmiler.

Biće, navodi Štajnmiler, otvoreno tri hiljade radnih mjesta. Dodatne dvije hiljade radnika obećava za deceniju.

“I to što je najvažnije za ovaj dio Crne Gore i Berane, pošto znamo da su ovdje malo niže plate, najmenja plata naših zaposlenih biće 1.500 eura”, kazao je Štajnmiler.

I za građane koji žive u blizini aerodromske piste, a čije kuće bi trebalo da se ruše, njemački investitor ima fer ponudu.

“Napravićemo apartmansko naselje sa stotinu apartmana i vlasnicima kuća ponudićemo polugodišnji besplatan smještaj“, poručuje Štajnmiler.

I četiri godine već zaključana autobuska stanica u Beranama mogla bi dobiti novo ruho, ali i mjesto, pojašnjava Štajnmiler.

“Planiramo da modularno ugradimo autobusku stanicu kako bi bila dio kompleksa aerodroma”, ističe Štajnmiler.

njemački investitor Majk Štajnmilernjemački investitor Majk Štajnmiler (Foto: RTCG)
Neće trošiti struju, jer vazdušna luka neće biti priključena na mrežu crnogorskog elektrosistema. Sama će, ističe Štajnmiler, proizvoditi struju.

“Po standardima Evropske unije proizvodićemo energiju bez CO2 zagađivanja. Tako će ovaj aerodrom imati prvi CO2 free status u svijetu, dakle, biće prvi energetski nezavistan i održiv aerodrom u svijetu. Prerađivaćemo čak i kišnicu i pretvarat je u tehničku ili pitku vodu”, kaže Štajnmiler.

Opsluživaće putnike 365 dana u godini, bez obzira na vremenske uslove. Biće rezervisan za kargo letove, što je, kako kaže njemački investitor, unaprije dogovoreno.

Vlasnik kompanije “Elite Private Jet Services” preselio se u Crno Goru i osnovao novu, Aerodrom Berane d.o.o. Ukoliko, nakon brojnih neispunjenih obećanja, Štajnmiler posrnulog feniksa podigne iz pepela, voljenijeg zeta, Beranci neće imati.

Piše: Marija Barjaktarović

(Radio Crne Gore)

Nastavite sa čitanjem

Najčitanije